بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان اصفهان برگزار شد
🔹بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان اصفهان، همزمان با جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور، عصر روز (دوشنبه_۱۷ آبان ماه) با حضور استاندار اصفهان و ۳۶ نفر از خیرین مدرسه ساز استان اصفهان به نمایندگی از جامعه خیرین مدرسه ساز استان برگزار شد.
🔹مهراله رخشانی مهر_رییس سازمان نوسازی مدارس در همایش ملی بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور گفت: هرچند که اعتبارات نوسازی مدارس افزایش یافته است، اما اعتبارات تخصیص یافته به مدرسه سازی با توجه به واقعیت جامعه در خصوص افزایش قیمت ها کافی نیست.
وی افزود: با وجود بیش از ۳۰ هزار خیّر مدرسهساز، مدرسهسازی به نوعی از دوستی تبدیل شده است.
رخشانی مهر با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس یا به طور کامل خیّری یا با مشارکت دولت توسط خیرین ساخته شده است، افزود: برای افزایش تعداد خیرین به فرهنگ مشارکت، همدلی و همراهی نیازمند هستیم؛ بنابراین طرح آجر به آجر طراحی شد تا همه جامعه ایران به اقدام خیر مدرسه سازی فراخوانده شوند.
رییس سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: همچنین در پویش به رنگ مدرسه روزانه پنج هزار نقاشی به منظور مدرسه سازی ثبت شده است؛ وقتی سرشار از حس مدرسه سازی هستیم، آینده درخشان تری خواهیم داشت.
وی افزود: با وجود بیش از ۳۰ هزار خیّر مدرسهساز، مدرسهسازی به نوعی از دوستی تبدیل شده است.
رخشانی مهر با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس یا به طور کامل خیّری یا با مشارکت دولت توسط خیرین ساخته شده است، افزود: برای افزایش تعداد خیرین به فرهنگ مشارکت، همدلی و همراهی نیازمند هستیم؛ بنابراین طرح آجر به آجر طراحی شد تا همه جامعه ایران به اقدام خیر مدرسه سازی فراخوانده شوند.
رییس سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: همچنین در پویش به رنگ مدرسه روزانه پنج هزار نقاشی به منظور مدرسه سازی ثبت شده است؛ وقتی سرشار از حس مدرسه سازی هستیم، آینده درخشان تری خواهیم داشت.
🔹سید رضا مرتضوی_ استاندار اصفهان در این مراسم، اظهار کرد: کار خیرین مدرسه ساز نسبت به سایر خیرین درجه و مرتبه بالاتری دارد، چراکه هدف خیرین مدرسه ساز تسریع فرایند تعلیم و تربیت، یعنی همان فلسفه وجودی انسان است، خداوند انسان را خلق کرد تا رشد پیدا کند و به کمال برسد. در واقع تعلیم و تربیت برداشته شده از خلقت و ماموریت انبیای خداست که جایگاه ویژهای دارد.
وی با قدردانی از خیرین مدرسه سازی که وارد چرخه تعلیم و تربیت میشوند تا مسیر تحقق اهداف انبیا را فراهم کنند، گفت: اما شاکر اصلی از اقدامات خیرین مدرسه ساز خداوند است و مطمئنا قبل از اینکه خیرین پروژههای مدرسه سازی را به بشر هدیه کنند، دست دیگری آن را میپذیرد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه مدرسهسازی را در محاسبههای دنیوی نمیتوان دید، تاکید کرد: خیرین مدرسهساز ذخیره و صدقه جاری برای خود میفرستند و مصداق این شعر هستند که هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما.
وی با قدردانی از خیرین مدرسه سازی که وارد چرخه تعلیم و تربیت میشوند تا مسیر تحقق اهداف انبیا را فراهم کنند، گفت: اما شاکر اصلی از اقدامات خیرین مدرسه ساز خداوند است و مطمئنا قبل از اینکه خیرین پروژههای مدرسه سازی را به بشر هدیه کنند، دست دیگری آن را میپذیرد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه مدرسهسازی را در محاسبههای دنیوی نمیتوان دید، تاکید کرد: خیرین مدرسهساز ذخیره و صدقه جاری برای خود میفرستند و مصداق این شعر هستند که هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما.
🔹محمد اعتدادی_مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این جلسه،
با بیان اينکه یکی از برکات انقلاب اسلامی حضور پر رنگ خیرین در عرصههای مختلف بوده، گفت: با مروری بر احداث مدارس و نگاهی به رشد علمی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی میبینیم خیرین مدرسهساز همواره خوش درخشیده و پرچم اصفهان را برافراشته اند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان همچون سراسر کشور بهره بردار زحمات اداره کل نوسازی مدارس استان و خیرین مدرسه ساز است، تاکید کرد: به جرأت می توان گفت اگر خیرین مدرسهساز نبودند امروز به هیچ وجه نمیتوانستیم بخش عمدهای از دانش آموزان و فرهنگیان را در مدارس ساماندهی کنیم، چراکه به شدت از نظر فضاهای فیزیکی چالش داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه به نظر میرسد استان اصفهان در زمینه فضاهای آموزشی محروم است و سرانه آموزشی این استان از کشور عقبتر است، به طوری که اگر تلاش خیرین مدرسه ساز نبود با مشکلات عدیدهای مواجه بودیم.
با بیان اينکه یکی از برکات انقلاب اسلامی حضور پر رنگ خیرین در عرصههای مختلف بوده، گفت: با مروری بر احداث مدارس و نگاهی به رشد علمی و فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی میبینیم خیرین مدرسهساز همواره خوش درخشیده و پرچم اصفهان را برافراشته اند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان اصفهان همچون سراسر کشور بهره بردار زحمات اداره کل نوسازی مدارس استان و خیرین مدرسه ساز است، تاکید کرد: به جرأت می توان گفت اگر خیرین مدرسهساز نبودند امروز به هیچ وجه نمیتوانستیم بخش عمدهای از دانش آموزان و فرهنگیان را در مدارس ساماندهی کنیم، چراکه به شدت از نظر فضاهای فیزیکی چالش داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه به نظر میرسد استان اصفهان در زمینه فضاهای آموزشی محروم است و سرانه آموزشی این استان از کشور عقبتر است، به طوری که اگر تلاش خیرین مدرسه ساز نبود با مشکلات عدیدهای مواجه بودیم.
🔹مجتبی ملا احمدی_رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان نیز با اشاره به ایثار و جانفشانی رزمندگان دیروز در جبهههای نبرد حق علیه باطل، گفت: امروز و در عرصه آموزش و پرورش کشور، سربازان عرصه تعلیم و تربیت به جنگ با جهل و نادانی آمدهاند.
وی با تاکید بر اینکه خیرین مدرسهساز، مدرسه ساز نیستند بلکه مدرسه باور هستند، گفت: این خیرین باور دارند ابرهای توسعه و پیشرفت کشور فقط بر حیاط مدارس می بارد.
ملا احمدی با اشاره به شکل گیری مجمع خیرین مدرسه ساز استان از سال ۷۸ تاکنون، تصریح کرد: این مجمع ۹ دوره هیات مدیره را پشت سرگذاشته و امروز دهمین دوره کار خود را شروع کرده است.
وی با بیان اينکه خیرین مدرسه ساز استان در این سالها زحمات زیادی در احداث و تجهیز مدارس متقبل شدهاند، اعلام کرد: هزار و ۳۹۰ پروژه با ۸ هزار و ۲۰۰ کلاس درس حاصل تلاش و مشارکت خیرین مدرسه ساز استان است. خیرین مدرسه ساز به طور متوسط در هر سال ۶۰ پروژه یعنی در هر ماه ۳۰ کلاس درس و هر روز یک کلاس درس احداث کردهاند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان با اشاره به حضور هزار و ۵۰۰ خیر مدرسه ساز در اصفهان، گفت: بالغ بر ۲۰۰ نفر از خیرین مدرسه ساز استان بانوان خیر هستند که پیش از هرچیز کلاس با عظمت گذشت و فداکاری را بنا میکنند که به مراتب مهمتر از ساخت فضای فیزیکی است.
وی در ادامه با بیان اینکه نیازهای فضای آموزشی استان در چند قالب دسته بندی میشود، تصریح کرد: احداث فضای جدید در شهرکهای جدید و حاشیهای، تخریب مدارس غیراستاندارد، توسعه کلاسها برای تعدیل تراکم دانش آموزان، احداث سالنهای چندمنظوره، توسعه فضاهای کارگاهی در هنرستانها، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس ازجمله نیازهای آموزشی است. همچنین در دوره کرونا دو اولویت دیگر اضافه شد که شامل آماده سازی و تجهیز مدارس برای استفاده از بستر آموزش الکترونیک و توجه به امور بهداشتی و سلامت مدارس است.
ملا احمدی با اشاره به اعلام حداقل چهار اولویت اولیه از سوی هر منطقه و ناحیه آموزش و پرورش استان، گفت: بر این اساس به ۱۷۸ مدرسه با هزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان نیاز فوری و ضروری داریم که با همت خیرین در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به برخی از مشکلات خیرین مدرسه ساز اشاره و تصریح کرد: مدارسی که به صورت مشارکتی توسط خیرین احداث میشود و سهم خیر پرداخت شده، اما سهم دولتی برای پروژه هنوز محقق نشده که امیدواریم در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی خواستار تسهیل صدور مجوز برای مدارس شد و افزود: برای تخریب یک مدرسه دولتی سه تا چهارماه باید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنیم. ضمن اینکه باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، خیرین مشکلاتی در حوزه مالیاتی پیدا میکنند که باید ساز و کاری برای آن پیش بینی کرد تا خیرین درگیر مسائل حاشیهای نشوند و بتوانیم گام بلند دیگری در احداث فضاهای آموزشی و کمک به آموزش و پرورش استان برداریم.
گفتنی است، در این جلسه یاد و خاطره مدیر کل فقید نوسازی مدارس استان اصفهان و خیرین متوفی که در یکسال گذشته که به دیار باقی شتافتند گرامی داشته شد.
وی با تاکید بر اینکه خیرین مدرسهساز، مدرسه ساز نیستند بلکه مدرسه باور هستند، گفت: این خیرین باور دارند ابرهای توسعه و پیشرفت کشور فقط بر حیاط مدارس می بارد.
ملا احمدی با اشاره به شکل گیری مجمع خیرین مدرسه ساز استان از سال ۷۸ تاکنون، تصریح کرد: این مجمع ۹ دوره هیات مدیره را پشت سرگذاشته و امروز دهمین دوره کار خود را شروع کرده است.
وی با بیان اينکه خیرین مدرسه ساز استان در این سالها زحمات زیادی در احداث و تجهیز مدارس متقبل شدهاند، اعلام کرد: هزار و ۳۹۰ پروژه با ۸ هزار و ۲۰۰ کلاس درس حاصل تلاش و مشارکت خیرین مدرسه ساز استان است. خیرین مدرسه ساز به طور متوسط در هر سال ۶۰ پروژه یعنی در هر ماه ۳۰ کلاس درس و هر روز یک کلاس درس احداث کردهاند.
رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان با اشاره به حضور هزار و ۵۰۰ خیر مدرسه ساز در اصفهان، گفت: بالغ بر ۲۰۰ نفر از خیرین مدرسه ساز استان بانوان خیر هستند که پیش از هرچیز کلاس با عظمت گذشت و فداکاری را بنا میکنند که به مراتب مهمتر از ساخت فضای فیزیکی است.
وی در ادامه با بیان اینکه نیازهای فضای آموزشی استان در چند قالب دسته بندی میشود، تصریح کرد: احداث فضای جدید در شهرکهای جدید و حاشیهای، تخریب مدارس غیراستاندارد، توسعه کلاسها برای تعدیل تراکم دانش آموزان، احداث سالنهای چندمنظوره، توسعه فضاهای کارگاهی در هنرستانها، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس ازجمله نیازهای آموزشی است. همچنین در دوره کرونا دو اولویت دیگر اضافه شد که شامل آماده سازی و تجهیز مدارس برای استفاده از بستر آموزش الکترونیک و توجه به امور بهداشتی و سلامت مدارس است.
ملا احمدی با اشاره به اعلام حداقل چهار اولویت اولیه از سوی هر منطقه و ناحیه آموزش و پرورش استان، گفت: بر این اساس به ۱۷۸ مدرسه با هزار و ۵۰۰ کلاس درس در استان نیاز فوری و ضروری داریم که با همت خیرین در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به برخی از مشکلات خیرین مدرسه ساز اشاره و تصریح کرد: مدارسی که به صورت مشارکتی توسط خیرین احداث میشود و سهم خیر پرداخت شده، اما سهم دولتی برای پروژه هنوز محقق نشده که امیدواریم در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی خواستار تسهیل صدور مجوز برای مدارس شد و افزود: برای تخریب یک مدرسه دولتی سه تا چهارماه باید به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنیم. ضمن اینکه باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، خیرین مشکلاتی در حوزه مالیاتی پیدا میکنند که باید ساز و کاری برای آن پیش بینی کرد تا خیرین درگیر مسائل حاشیهای نشوند و بتوانیم گام بلند دیگری در احداث فضاهای آموزشی و کمک به آموزش و پرورش استان برداریم.
گفتنی است، در این جلسه یاد و خاطره مدیر کل فقید نوسازی مدارس استان اصفهان و خیرین متوفی که در یکسال گذشته که به دیار باقی شتافتند گرامی داشته شد.

